måndag 7 mars 2011

Ur annat perspektiv

Även om min närvaro, på grund av en utbildningskonferens, inte var fullständig under SM-helgen tycker jag mig ändå ha sett tillräckligt för att kunna ge en ingående recension.

Det var ett på många sätt fantastiskt väl genomfört arrangemang, med en imponerande marknadsföring och en uppfriskande strävan att göra något mer av tävlingarna än bara en bordtennistävling. Något nytt, något friskare, modernare och trendigare. Tyvärr lät de nya krafter som gjort ett fantastiskt jobb med arrangemanget en gammal unken fisk slinka genom förnyelsens nät.

Låtlistan. Såklart. Precis som Idiotvind befarade inför mästerskapet. Visserligen slapp mina arma öron Cotton Eye Joe, fast den spelades säkert under någon av mina frånvarande stunder. Men, När vi gräver guld i USA... Tomas Ledin... Det är inte okej. Det är faktiskt inte okej.

We Will Rock You
... visst i all ära, men den är så super-mega-dunder-sönderspelad att allt den säger är att tankeverksamheten i låtvalet är på en nivå som annars bara påträffas hos encelliga livsformer.

Som bloggen med Sveriges bästa musiksmak tar Idiotvind givetvis på sig uppdraget att fräscha upp idrottsevenemangens spellista. Som läsarkretsen med Sveriges bästa musiksmak får ni gärna komma med förslag...

6 kommentarer:

Sedel sa...

Får väl lov och påstå att Born To Run är en het kandidat!

Benke sa...

Ok, tre låtar, tre artister.

Imperiet - Alltid rött, alltid rätt.

Tryck och energi rakt igenom. Jag minns när jag satt i Brännkyrkahallen på 90-talets tävlingar och lyssnade på freestyle "Det finns inga maskiner som får adrenalinet att pumpa runt i små droppar, runt i svettiga kroppar"... sen gick jag ut och förlorade mina matcher, men ändå. Vilken kick.

Springsteen - The Promised Land (live)

Springsteens mest typiska låt. Text från arbetarklassen i Utah's ödemark som behandlar viljan att slå sig fri från alla interna och externa bojor med bibliska och patriotiska inslag till en sprängande oemotståndligt medryckande melodi. Och i mellanspelet hör vi gitarr-solo, munspels-solo, saxofon-solo och sedan avslutningsvis shalalalala som går hem i alla sportlador runt om i landet. (Live-version är ett måste då studio-versionen inte alls har samma glödande intensitet).

Neil Young - Rocking in the Free World.

Rått tryck och energi rakt igenom. Den som förblir oberörd har ändå ingen chans eftersom han/hon förmodligen saknar känslor i kroppen vilket gör idrott till en omöjlighet.

M. sa...

Hej. Eftersom du uppmärksammar halvstora band oxå tänkte jag tipsa om mitt eget. Unmarked heter vi. Unmarked.se eller unmarked på spotify. Senaste plattan heter Still Hungry, men nästan lika intressant är vårt livematerial på myspace.com/sweunmarked

Mvh.
Martin
PS. Hör gärna av dig till mig om du skriver nått. unmarked2@hotmail.com

max sa...

Jag tar gärna hjälp av dina låttips.

Du får gärna skriva en topp-5 bra låtar.

Gästblogg?

rikard sa...

Sitter och tittar på det nu Max. Kanske kan bli en text...

Max sa...

vi spelar ju tävling i maj och då vore det topen med en spellista..

Gärna att du och alla andr akommer också. Lördagen kommer bjuda på fint spel och sedan bra nsck hela natten.

Jag är redo att diskutera Martin Singh igen.