fredag 11 februari 2011

"The Modern Age"

Då och då händer det att folk stoppar mig på gatan eller kommer fram till mig då jag sitter på någon billig lunchrestaurang. De är inte direkt oartiga, fast väldigt konfronterande och aningen stridslystna. Männen brukar brösta upp sig en aning, så där som tuppar och gorillor brukar göra, för att visa att de är beredda på en fysisk uppgörelse ifall det skulle leda dit.

- Varför tjatar du alltid om de där fyra koreanerna? brukar de säga. Alltid väldigt rakt på sak, inga artighetsfraser, ingenting om vädret. Inte ens nu när det är slaskstorm ute.

Nu börjar jag bli van, men jag brukar ändå alltid spela lite oförstående till en början...

- Vad? Vilka koreaner? säger jag med ett nollställt ansikte.
- Ja... dom där... Kim Sok och dom andra...
- Jaha, du menar Kim Min Seok, Seo Hyun Deok, Jung Young Sik och Lee Sang Su?
- Ja, dom.

Sedan följer en diskussion om bordtennisteknik, lokalpatriotism, framtidens bordtennis och i vissa fall koreansk barnuppfostran och marknadsekonomi. Jag försöker vara diplomatisk och säga att visst finns det även duktiga europeiska ungdomar, men de blir överkörda av asiaterna. Som igår t.ex. då, europeiskt sett, duktige tjecken Tregler fick 8,6,2,3 mot den tre år yngre japanen Koki Niwa.

I ett försök att nu slippa hamna i dessa infekterade argumentationer med besserwissrar, patriotiska pingisfantaster, uppkäftiga tonåringar, trendiga finansmän och små korta, tjocka tanter med sina små bortskämda knähundar så har jag nu satt ihop ett litet videoklipp så att alla kan se vad jag ser. Inget märkvärdigt, bara lite provisoriskt. Bara så att vi alla kan börja hoppas och tro att dessa fyra koreaner ska kunna utmana kineserna om de ädlaste medaljerna på mästerskapen om några år.

Det är några bollar från U21-finalen i English Open mellan Seo Hyun Deok och Kim Min Seok. Matchen är filmad via en enkel webbkamera så bara en vinkel erbjuds och ingen vidare kvalité är det. Dessutom var ljudet så dåligt att jag valde plocka bort det helt till förmån för The Strokes. Så hade jag lagt upp den på Youtube hade jag blivit utskälld för att man inte kan höra bollen. Därför publiceras den bara här, lite inofficiellt.

Inga kommentarer: