fredag 19 augusti 2011

Skräddarsytt

Nu ska jag flytta till Norge. Eftersom jag lever större delen av mitt liv med båda benen fast förankrade i texternas värld har jag funderat på något bra citat som passar tillfället. Jag har tänkt på massa Dylancitat förstås. Som...

You must leave now, take what you need, you think will last
But whatever you wish to keep, you better grab it fast

Fast så bråttom är det egentligen inte. Man skulle också kunna använda:

Oh, what’ll you do now, my blue-eyed son?
Oh, what’ll you do now, my darling young one?
I’m a-goin’ back out ’fore the rain starts a-fallin’
I’ll walk to the depths of the deepest black forest
Where the people are many and their hands are all empty
Where the pellets of poison are flooding their waters
Where the home in the valley meets the damp dirty prison
Where the executioner’s face is always well hidden
Where hunger is ugly, where souls are forgotten
Where black is the color, where none is the number

Fast egentligen så ska jag ju bara till Oslo och utan att ha en helt klar bild av vad det är Dylan målar upp i versen ovan, så nog är det inte Oslo i alla fall. Man skulle kunna använda sig av Nick Cave:

'Cause people often talk about being scared of change
But for me I'm more afraid of things staying the same
'Cause the game is never won
By standing in any one place
For too long

Det låter ju väldigt äventyrligt. Men, det spelar ingen roll hur mycket man än kämpar. Det kommer aldrig gå att hitta något citat som passar situationen bättre än hälsningen Stefan Sundström skickade för några veckor sedan:

Jag drar nu.
Jag skiter i det här.
Jag flyttar till Norge.

2 kommentarer:

Benke B sa...

Om du letar efter en musikalisk Oslo-skildring med Dylan koppling så kan jag föreslå Åge Aleksandersens cover av Desolation Row - Nederst på Karl Johan. Den finns på Spotify.

Kvaliteten är väl kanske inget att jubla över, men det är ändå en lite småtrevlig låt som kan vara värd att sätta tänderna i.

rikard sa...

Fantastiskt. Precis vad jag behöver för att känna mig som hemma i grannlandet...