tisdag 10 maj 2011

Idiotvind tippar 1/8-delsfinalerna

Jag tänkte motivera mina beslut och bjuda alla på möjligheten att hånskratta åt mina befängdsa resonemang när det visar sig att jag har fel. Tycker det är lite jobbigt att det inte varit en ordentlig internationell tävling på månader, formen på många av spelarna är svårbedömd. Motivering till kvart, semi, final och vinnare kommer lite senare.

Wang Hao (CHN) - Ryu Seung Min (KOR)

Tyvärr måste jag tippa emot Kim Min Seok, som har en svår match mot Skachkov, men Wang Hao är för stark. Hade lite funderingar på om Apolonia kan slå en Ryu Seung Min som inte är vad han en gång varit. Men funderade lite till, studerade ett möte dem emellan i Champions League och konstaterade att Apolonia, med sitt fina men lite naiva spel där han backar ut och står och filar med lite överskruv, får problem mot koreanens bombardemang. Den, i dessa sammanhang, gröna portugisen möter dessutom en av världselitens mest mästerskapsrutinerade spelare som höjer sig en extra nivå i sin sista stora tävling (?).

Gao Ning (SIN) - Jun Mizutani (JPN)
En av de svåraste bitarna av lottningen. Gao Ning ska slå He Zhi Wen eller Adrien Mattenet. Trodde He Zhi Wen skulle kunna panga bort fransmannen men i ett ligamöte från i år såg den gänglige fransosen ut att ha hyfsad koll. Men eftersom han beter sig som en gnällbebis och sägs ha ordentliga attitydproblem kan jag inte tippa på honom. Så jag får tippa att Gao Ning tar sig till 1/8-del mot den japanske nationalhjälten Jun Mizutani som dansar sig dit fram via en enkel seger mot slöe Crisan. Eller kanske Mattias Karlsson...

Ma Long (CHN) - Oh Sang Eun (JPN)
Svårtippat. Vem får Ma Long möta? Lee Jung Woo? Oh Sang Eun? Eller Chan Kazuhiro? Har den gänglige, pennfattade dräparen Lee en bra dag kan han slå nästan vem som helst. Men Oh Sang Eun är klart stabilast av de tre. Japanen Kazuhiro visade kapacitet när han slog Ma Long förra året, ett nytt möte dem emellan i VM hade varit fantastiskt. Men jag väljer det säkra alternativet. Oh har stabiliteten, rutinen och backhandväset. Dessutom grym koll på Lee tror jag. Det såg så ut i Spanien tidigare i år.

Seo Hyun Deok (KOR) - Ma Lin (CHN)
Ett av VM:s allra största glädjeämnen kommer bli Seo Hyun Deoks framfart. Först slår han unge rumänen Ionescu, sen krossar han Bastian Steger som kommer att sätta sig i ett hörn i hagen och tjura eftersom han inte kan acceptera att förlora mot en ung spelare som är tio gånger snabbare och mer teknisk än vad han är. Sen kommer Seo vinna mot vesslan Chuang Chih-Yuan i en av VM:s mest sevärda drabbningar. Ma Lin gör som han brukar. Torkar svett, kladdar med handen på racket, snurrar på racket, kladdar på andra sidan, torkar svett, fläktar sig med racket, servar, slår vilt. Och så börjar det om.

Zhang Jike (CHN) - Joo Se Hyuk (KOR)
En tuff utmaning väntar Zhang Jike i första omgången. Hans första VM, kanske lite VM-nerver och så Bora Vang på andra sidan bordet. Obehagligt. Men kommer Zhang rätt in i turneringen och kommer upp i hyfsad nivå av vad han kan, då gäspar han sig fram till 1/8-delen. En del pratar om Christian Süss. Pfff. Süss är en fjant. Klarar han av Jang Song Man i sin första match får han vara nöjd. Joo Se Hyuk tar sig fram till 1/8-del utan att riktigt komma upp i puls nån gång på vägen.

Wang Liqin (CHN) - Xu Xin (CHN)
VM:s första Kinamöte och 1/8-delarnas stora, stora drabbning. Vi pingisälskare tänker naturligtvis på deras möte i Macao i början av 2010 och börjar kallsvettas av förväntan redan nu. Två svenskar står i vägen för Xu Xin, troligt är att han bara får möta Jens. PG har en tuff, men inte omöjlig uppgift i att besegra Jiang Tianyi. Hur som helst rår ingen på tornadon Xu Xin. Ingenting står i vägen för Wang Liqins 1/8-delsfinalplats.

Vladimir Samsonov (BLR) - Chen Qi (CHN)
Den långe, sävlige vitryssen har tillhört världseliten i mer än 15 år men alltid haft det svårt på VM. Till en 1/8-delsfinal tar han sig i alla fall. Drinkhall, Gardos, Chen Weixing eller möjligtvis Shibaev, ingen av dem rår på den vitryske försvarsjätten. Chen Qi är bättre än någonsin och kommer visa Habesohn, Lebesson och Smirnov i tur och ordning att det är skillnad på att vara en duktig spelare i Europa och på att kunna hänga med en duktig spelare i Kina.

Dimitrij Ovtcharov (GER) - Timo Boll (GER)
Om Samsonov har haft det lite knackigt i VM är det ingenting mot Timo. Han brukar vara en skugga av sitt riktiga jag då det står VM på biljetterna. Men inte ska han väl förlora mot mediokre Yang Zi? Varning för bröderna Matsudaira dock, Kenta verkar ha Bolls syndrom, fast omvänt. Eller så får Trollhättesonen Robert Svensson chansen att pröva Bolls VM-nerver. Ovtcharov kan bli farlig i VM. Kishikawa är en otäck man att råka på redan i en 1/16-delsfinal men han har väl inte visat riktigt samma fina form som tidigare och jag tror det tyska backhandmonstret klarar av japanen med de runda kinderna.

1 kommentar:

Sedel sa...

Förlåt men allting är relativt i frågan om Samsonovs knackiga Vm-facit? Ett silver är kanske inte så mycket att hänga i julgranen. Dock stämmer det att senaste åren har det varit tungt. Ska tilläggas att Joo See Hyuk fick svettas lite extra i sin åttondel. Förlust i World team cup mot trädet från Tyskland om jag inte missminner mig. Fullt ös nu mot Zhang i alla fall!