torsdag 21 april 2011

Inte så kort den här gången

Eftersom jag varit bortrest i några dagar programmerade jag in några inlägg och lät Tallest Man on Earth sköta bloggen. Det gjorde han ju utmärkt.

Men nu börjar jag bli lite stressad av att årets största händelse närmar sig med stormsteg medan jag bara kan tänka på en Leksandpojk och hans gitarr. Om 16 dagar börjar VM i bordtennis. Det är världens roligaste tävling och pingisens överlägset största.

- Näää, säger kanske ni, OS är ju större...

- Nej, svarar jag, OS är en skittävling där inte alla de bästa får vara med.

I VM är alla med. Ska du vinna VM ska du ta dig förbi sju kineser (förutom om du är kines, då räcker det att du tar dig förbi de övriga sex). Den som vinner VM är bäst i världen. Den som vinner OS är bäst av dem som får vara med.

Inget barn har någonsin väntat så på jultomten som jag nu väntar på lottningen. När den väl är gjort kanske, kanske jag möjligtvis vågar mig på att tippa hur det ska gå. Fast förmodligen inte. Förra VM, får två år sedan, hade vi tipstävling med ett antal deltagare, där man tippade på dels pingis VM samt det också nu pågående Snooker VM. Jag minns inte vem som vann så förmodligen var det inte jag.

Kanske kan det hända något sådant i år igen. I snookern har ju jätteskrällen redan inträffat då förra årets segrare Robertson åkte i första mot Judd Trump som fått ett overkligt genombrott i vår, först med en skräckinjagande skrällseger i China Open och nu med vinst över regerande mästaren i VM.

För övrigt dyrkar jag den där minen och lilla pausen innan Tallest Man on Earth börjar sjunga i förra inläggets klipp. Han ser ut att tänka:

- ... tänker ni hålla käften, flanen?... nähä, ok, jag sjunger för dem som bryr sig, resten kan dra åt helvete...

Eller det sista kanske han inte tänkte. Han ser mer vänlig och förlåtande ut än vad jag är. Det finns nästan något Jesusliknande över hans överseende, blyga leende. Han förstår att de inte förstår bättre och förlåter dem. Det är stort. Och så älskar jag ju så klart att han nämner ett par "boots of spanish leather" i King of Spain. Liksom...

- Jag har lyssnat på din musik, Bob. Tack, den finns med mig i det jag gör.

Även om jag måste säga att jämförelserna mellan Tallest Man on Earth och Dylan är vansinnigt överdrivna. Jag menar, kom igen, bara för att man har en akustisk gitarr betyder ju inte det att man vill bli den nye Dylan. Tallest Man on Earth är alldeles för unik och begåvad för att beskrivas som någon ny Bob Dylan.

2 kommentarer:

Kvarnen sa...

Jag kommer mycket väl ihåg hur jag prickade in Higgins som segrare 2009, men gick bet på Ma Long-tipset i den andra tävlingen, och därför inte ansås som segrare. Gick miste om hundratals riksdaler och ovärderlig ära pga dessa oförklarliga regler! Nåväl, dags för en ny bettingrunda, trots att den ena tävlingen redan är igång?

PS. Jag reserverar mig för att någon mer deltagare kan ha haft ett rätt. Det har jag i så fall givetvis förträngt.

Rock N´Rolf sa...

Ja!! Ett VM tips vill vi gärna ha, men denna gång bara pingis VM va?? Kan kanske lägga ut det som ett evanemang på facebook där alla får lägga en hundring var i potten??