måndag 25 april 2011

Den där muren

Jag säger inte att Ebba Grön inte får sjunga om Berlinmuren bara för att någon annan gjort det innan. Jag säger inte ens att de härmas. Men eftersom Ebba Grön föddes som ett kompromisslöst punkband, förmodligen åtminstone delvis influerade av det kompromisslösa punkbandet Sex Pistols ligger det ju väldigt nära till hands att tänka sig att ett frö till Die Mauer såddes i och med Holidays in the Sun.

Det är framförallt när Thåström med sin stämma, som är det verkligaste på jorden, utbrister:

Ja, jag vet,
jag vet precis hur,
jag flyger över en mur

... som tankarna går till den gamla Pistols-låten där Johnny Rotten sjunger att han ska över muren. Eller, så sjunger han inte riktigt, han sjunger, eller... sjunger och sjunger... För att vara exakt så gormar han:

I gotta go over the Berlin wall, I don't understand this bit at all, I gotta go over and over the goddamn wall, I gotta go over the wall, I gotta go over the Berlin WAAAAAAAALLLLL!!!!

Fast, ska tilläggas, det är ett väldigt musikaliskt gormande. Sex Pistols var fantastiska. Kontroversiella, provocerande, smutsiga, obscena, sjövilda... men samtidigt hitmakare. Visst, musiken är lite stökig och brötig, inget för adelns öron, men låt efter låt har en hitpotential som skulle ta dem raka vägen in på försäljningslistorna även idag. Sex Pistols var betydligt mer än den chockerande cirkus de ibland beskrivs som.

Hur som helst. Jag vill tro att Holidays in the Sun hade något att göra med uppkomsten av Die Mauer. Bara lite, lite, bara en smula, men ändå. Och eftersom Die Mauer är en av de mest klassiska och storslagna låtar vi har i vår svenska låtarsenal så ska vi ju vara tacksamma i dubbel bemärkelse för den gamla punkklassikern från det brittiska fenomenet Sex Pistols.

Inga kommentarer: