måndag 28 maj 2012

Skrällshanghai

Flera gånger under de senaste dagarna har jag påbörjat inlägg som skriver om alla överraskningar och fantastiska matcher som tagit plats i Shanghai under helgen. Jag har ojat och jublat, häpnat och förfasats, klagat och imponerats. Men hade allt publicerats hade bloggen min drunknat i namn, resultat och rankingplatser.

Nu har jag helt enkelt samlat det bästa av det värsta i en glödhet Top-12 lista som jag förmodar Aftonbladet kommer vilja köpa av mig när som helst.

Men innan jag börjar. Final mellan Ma Long och Xu Xin. Två spelare som inte får spela OS. Grattis Xu Xin, dagens seger är mer imponerande än vad OS-guldet kommer att vara.

Nu så! Vi börjar nerifrån och bygger oss upp till ett sagolikt crescendo:


11. Kristian Karlsson fortsätter sin sagolika form och slog koreanen Jeong Sang Eun med 12-10 i skilje. Jeong är trots sin unga ålder redan ett etablerat namn och håller en 67:e plats på världsrankingen att jämföra med Karlsson 173:e plats.

10. Kim Dong Hyun. Sydkorea har redan börjat fylla på med generationen efter Seo Hyun Deok, Kim Min Seok, Lee Sang Su och de andra. Kim Dong Hyun, 17 år, gjorde förra månaden ett hopp från plats 240 till 161 på världsrankingen. Han lär göra ännu ett hopp efter att först ha spöat upp Tysklands lite äldre talang Franziska, riktigt ordentligt, och sedan vänt 0-3 mot Pär Gerell (69) till 4-3. Sydkorea kommer på bred och sylvass front.

9. Grigory Vlasov. Mitt hjärta gråter när Kenta Matsudaira (44) inte kan få det att lossna och lägger med 14-12 i skilje mot ryssen Vlasov (170). Det är ohyggligt smärtsamt, plågsamt, frustrerande, vad händer Kenta?

8. Oh Sang Eun. Egentligen är det inte Oh som är skrällen. Egentligen är det Ma Lin som överraskar på ett negativt sätt. Oh fullkomligt kör över en håglös och riktigt dålig Ma Lin. Idiotvinds kärlek till Oh är dock ingen hemlighet och trots det svaga motståndet briljerade han i små ögonblick. Ska han fortsätta så här borde den regerande olympiamästaren göra sig själv en tjänst och lägga av.

7. Pavel Platonov. Vitryssen Platonov, rankad 142 ser ut som en skrattretande hobbyspelare, framförallt då han gör sin fruktansvärt fula backhandserve, det räckte dock för att slå ut Singapores Gao Ning (14). Obegripligt.

6. Ruwen Filus. Ena helgen slår han Ma Long, nästa helg Lee Sang Su ut i första omgången mot den gänglige, tyske deffen Ruwen Filus...

5. Patrick Franziska. Tysklands framtidsman börjar växa sig in i seniorpingisen, men det känns ändå lite overkligt att han slår gamle olympiamästaren Ryu Seung Min.

4. Idiotvinds favorit nummer 1, Japans 16 år gamla deff Yuto Muramatsu, rankad som nummer 159 i världen (inte länge till), går in och klår upp Tang Peng, nummer 31 i världen.

3. Kang Dong Hoon. En sydkorean, som jag aldrig hört talas om, som visserligen har noteringar på världsrankingen mellan 2004 och 2010 men som därefter försvunnit och som bäst varit rankad som 266, går in och slår Japans Seiya Kishikawa, rankad nummer 21 i världen. Galet.

2. Lee Chia-Sheng. Tydligen bara 16 år, började han i kvalet med att slå Jörgen och Asuka Machi. Sen avverkade han Yang Zi (49) och i nästa omgång rutinerade Österrikedeffen Chen Weixing (29). Det krävdes en Mizutani för att stoppa taiwanesen, men oj vilket genombrott!

1. Jiang Tiany (20). En av Kinas två OS-spelare, som varit så stabil sedan sin formsvacka efter VM-guldet 2009, åker på stryk mot Hong Kongs växande stjärna Jiang Tianyi. Det är en ohygglig skräll, visst har han potential Hong Kongesen (?), men hans vapen känns än så länge lite för lätta och trubbiga för att på nå en gigant som Wang Hao.

Inga kommentarer: