onsdag 16 november 2011

Muramatsu

Första gången Idiotvind skrev om den japanske deffen Yuto Muramatsu var den sjunde augusti 2009. Då var han 12 år och hade precis dykt upp på Hong Kong Junior Open och skrällt till det ordentligt.

Nu har det gått ett par år, Muramatsu har hunnit bli 15 och tidigare i veckan blev han den enda spelaren som lyckades vinna en match mot Kina i Junior VM:s lagturnering. Här är en direktlänk till matchen.

Japan fick nöja sig med silvret både på dam- och herrsidan efter att deras världsettor, Kasumi Ishikawa respektive Koki Niwa, misslyckats att leverera i finalspelet. Men de hade båda ett tungt ansvar på sig och ännu mer betydelsefullt, kineserna är så sjukt bra.

För Sverige imponerade damerna med en fantastisk seger mot Ryssland medan herrarna var en liten besvikelse efter en tung förlust mot Ryssland. Men, som den kosmopolitiska och fullständigt opatrioska blogg Idiotvind är, deppar vi inte det minsta över Sveriges tillkortakommanden utan gläds istället med Indien som tog sig till en historisk semifinal.

Singelspelet är igång och jag sticker ut hakan och tror inte Kina har fyra spelare i semifinal varken på dam- eller herrsidan...

3 kommentarer:

Sedel sa...

Jag har tidigare varit av den bestämda uppfattningen att den japanske superdeffen spelat med vanliga plattor, men av bilden att döma ser det ut att vara några slags nubbar. Har du koll på detta?

rikard sa...

Nja... jag såg honom på Safir 2010. Då var jag av den bestämda uppfattningen (jag såg honom spela på nära håll) att han spelade med två backsideplattor.

Sen såg jag honom på Safir tidigt i år via webt-tv och då såg det definitivt ut som om han spelade med långa nabbar.

Kommentatorn på itTV hade samma uppfattning; att han tidigare deffat med vanliga gummin men nu gått över till nabbar...

Hans Thalin sa...

Han har korta nabbar.