torsdag 20 oktober 2011

Isoleringens tortyr

Nu har jag försökt klara mig flera veckor utan internet. Jag har dock inte lyckats. Inte alls.

En liten bit av mig har dött. Den kommer aldrig tillbaka. Jag är inte längre den man jag en gång var. Den gnista som förr kunde skymtas i ögonvrån har slocknat. Syns aldrig mer.

Vad gör man när kontakten till omvärlden brutalt bryts?

Människor reagerar säkert olika. Personligen började jag, efter några dagar i ett apatiskt tillstånd, städa och organisera bland 4 623 filer uppdelade i 269 mappar som alla ligger samlade i den gemensamma mappen "Bob Dylan - Bootlegs". Det har varit en salig röra där.

Men inte ens en så behjärtanvärd och spartansk sysselsättning kan genomföras helt utan internets hjälp. Tillslut kom jag till en punkt där felbetitlade filer och mapper kräver en rådfrågning på bobsboots.com för att rättas till, där nya filer behöver laddas ner för att komplettera ofullständiga mappar och där omslag till alla de olika bootlegskivorna behöver införskaffas.

Jag skulle kunna ha tagit olyckan som drabbat mig på ett annat sätt. Jag läser om Richard Swinburne, professor emiritus på Oxford University. Han menar att lidande är något bra, vi som drabbas, vi drabbas av en anledning, vi behöver det. Allt är en del av guds plan. Swinburne påstod bl.a. i en TV-debatt att Nazitysklands etniska rensning gav judarna en lysande chans att visa prov på hjältedåd och ädelmod.

Tyvärr är jag inte ond och dum i huvudet som Swinburne, så jag klarade inte av att ta det perspektivet. Det gjorde inte hans debattmotståndare heller som svarade: "May you rot in hell".

Man kan fråga sig hur en professor på Oxford kan vara helt frikopplad från mänskligt tänkande. En stor del av svaret finner man då man får reda på att han är professor i teologi och att hans arbete bl.a. gått ut på att bevisa guds existens och Jesus uppståndelse. Oxford borde kunna använda sina forskningsmedel till något riktigt istället för att slänga bort pengarna på en pajas som hyllar död, lidande och sagor.

De skulle t.ex. kunna stötta de som jobbar för att förenkla och förbättra internetåtkomsten i Norge. Det hade varit ett betydligt mer konstruktivt och sunt sätt att använda sina resurser.

Inga kommentarer: